01 Ce trebuie să cunosc despre controale
02 Desfășurarea controlului
03 După încheierea controlului
- A Cine poate fi supus controlului?
Toți întreprinzătorii. Activitatea întreprinderii Dvs. va fi supusă controlului, indiferent de domeniul de activitate (alimentație, construcție, comerț, agricultură etc.), formă de organizare juridică (SRL, SA, întreprinzător individual, gospodărie țărănească etc.), numărul de angajați sau orice alte considerente.
Desfășor activitatea de întreprinzător de cîteva luni...
Puteți fi supus controlului chiar dacă ați înregistrat întreprinderea recent și activați doar de cîteva zile, săptămîni sau luni. Modul și condițiile de efectuare a controlului sînt la fel, atît pentru întreprinderile care își desfășoară activitatea de un timp îndelungat, cît și pentru cele înregistrate recent.
În prezent, se discută oportunitatea exceptării întreprinderilor nou-create de la controale de stat, însă excepția încă nu a fost oficializată.
- B 5 pași pentru pregătirea de control
Întreprinderea Dvs. trebuie să fie pregătită din timp de controale. Aceasta vă ajuta să evitați abuzurile și ilegalitățile organului de control față de întreprinderea Dvs. Îndepliniți următorii 5 pași pentru a vă pregăti de eventualele controale:
- Pasul 1: instruiți toți colaboratorii Dvs. în privința controalelor – în special, explicați-le ce trebuie să întreprindă la venirea unui controlor;
- Pasul 2: desemnați una sau mai multe persoane din întreprinderea Dvs. care vor fi autorizate să reprezinte întreprinderea Dvs. în procesul controlului;
- Pasul 3:stabiliți în interiorul întreprinderii un set de măsuri/proceduri pentru acumularea probelor pe durata controlului;
- Pasul 4: creați și țineți o condică de înregistrare a controalelor;
- Pasul 5: în dependență de domeniul de activitate al întreprinderii Dvs., identificați care sînt organele de control care ar putea să vă controleze în mod prioritar.
- C Control = inspecție, verificare, revizie, analiză etc.
Unele organe de control pot pretinde că nu trebuie să respecte regulile ce țin de efectuarea controalelor, pe motiv că activitățile lor nu ar constitui un control, ci doar o verificare, analiză, monitorizare etc. O astfel de abordare este incorectă și contrară legii.
Se consideră control orice formă de verificare, revizie, audit, evaluare și/sau analiză exercitată de un organ de control, indiferent dacă se face la faţa locului sau prin solicitare de documente și informații pe care întreriprinderea Dvs. nu este raporteze periodic.
Indiferent de calificativul aplicat (verificare, inspecție, revizie etc.), organele de control trebuie să respecte regulile de efectuare a controalelor.
- D Ce organe sînt în drept să efectueze controale?
Există 34 organe de control. Nici o instituție nu poate efectua control dacă nu este prevăzută expres în anexa la Legea privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător. Lista organelor cu drept de a efectua controale poate fi consultată aici.
Important: Suplimentar celor 34 autorități de control, activitatea de întreprinzător poate fi supusă controlului de organele de drept în cadrul anchetelor penale și contravenționale. Unele domenii ale activității de întreprinzător (comerț interior, transport, amplasarea publicității etc.) sînt supuse controlului de către autoritățile administrației publice locale (primăria).
Limite de competență a organelor de control
Organul de control poate efectua controale doar în privința domeniilor și funcțiilor ce țin de competența sa. Domeniul de competență al organului de control este indicat într-o formă sumară aici. Dacă doriți să stabiliți competența exactă a unui anumit organ de control, examinați funcțiile și atribuțiile stabilite în actele normative care reglementează activitatea acestui organ.
Important: De regulă, funcțiile și atribuțiile unui anumit organ de control sînt stabilite de mai multe acte normative (legi sau hotărîri de guvern). Este important să identificați toate aceste acte pentru a stabili exact limita de competență a organului de control în cauză.
Spre exemplu, funcțiile Inspectoratului de Stat al Muncii și, respectiv, limitele de competență la efectuarea controalelor, sînt stabilite de Codul muncii, Legea privind Inspectoratul de Stat al Muncii, Legea securității și sănătății în muncă, Regulamentul de organizare și funcționare a Inspectoratului de Stat al Muncii.
Mai există autorități care pot efectua controale?
Da. Alături de cele 34 autorități, întreprinderea Dvs. poate fi supusă controlului de orice autoritate cu funcții de supraveghere, dacă aceasta dispune de un mandat de control. Mandatul de control se emite de una din cele 34 autorități și trebuie să corespundă acestui model.
- E Controlor / inspector. Echipa de control
Nu orice angajat al organului de control, ci doar persoana autorizată (numită „controlor”) este în drept să efectueze controale de stat. Un controlor va fi în drept să controleze activitatea întreprinderii Dvs. doar dacă este indicată în decizia de control și delegația de control emisă de organul de control.
Echipa de control
Controlul poate fi efectuat de unul sau mai mulți controlori. În cazul în care controlul este efectuat de mai mulți controlori:
- decizia de control va conține numele complet al fiecărui controlor;
- delegația de control va conține numele complet al fiecărui controlor sau fiecare controlor în parte va dispune de delegație de control;
- fiecare controlor va dispune de legitimație.
Înlocuirea controlorului și desemnarea controlorilor noi
După începerea controlului, organul de control poate înlocui controlorii existenți sau desemna suplimentar controlori noi. În acest caz, se emite o nouă delegație de control.
Important: După înmînarea exemplarului delegației noi, controlorii noi sînt obligați:
- să vă prezinte legitimația de serviciu;
- să se semneze în condica de înregistrare a controalelor, ținută de întreprinderea Dvs.
- F Cît timp poate dura un control?
Un control nu poate dura mai mult de 10 zile calendaristice, indiferent dacă este planificat sau inopinat. În temeiul unei decizii motivate a conducătorului organului de control, controlul inopinat poate fi prelungit cu încă 10 zile calendaristice (în total – 20 zile calendaristice). Decizia de prelungire poate fi contestată.
- G Controlul planificat, inopinat și repetat
Controlul planificat
Pînă la finele fiecărui trimestru, organul de control trebuie să aprobe un grafic al controalelor pentru trimestrul următor, pe care îl publică pe pagina sa electronică și în Registrul de stat al controalelor. Graficul va stabili întreprinzătorii (denumirea/numele, IDNO, adresa) care urmează să fie supuși controlului pe parcursul trimestrului următor.
Important: Organul de control este obligat să vă informeze despre controlul planificat cu cel puțin 5 zile lucrătoare pînă la data inițierii controlului, cu expedierea unui exemplar al deciziei de control.
Întreprinzătorul poate fi supus controlului planificat doar o singură dată pe parcursul unui an calendaristic.
Organul de control nu este în drept:
- să modifice graficul controalelor planificate;
- să efectueze un control planificat, dacă acesta nu este prevăzut de grafic.
Controlul inopinat
Orice control efectuat în afara graficului de control este un control inopinat. Nu veți fi informat preventiv despre controlul inopinat; toate documentele în legătură cu controlul inopinat vă vor fi prezentate la momentul inițierii controlului.
Controlul inopinat al întreprinderii Dvs. poate fi inițiat într-un număr limitat de cazuri. Folosiți această listă de verificare, pentru a stabili dacă organul de control este în drept să efectueze un control inopinat al întreprinderii Dvs.
Important: Întreprinderea Dvs. este în drept să refuze controlorilor efectuarea controlului inopinat dacă:
- nu există temei pentru inițierea controlului inopinat;
- lipsesc alte condiții pentru efectuarea controlului inopinat.
Controlul repetat
La controlul repetat se verifică modul în care întreprinderea Dvs. a înlăturat încălcările identificate de organul de control în cadrul ultimului control planificat. Organul de control trebuie să verifice doar aspectele ce țin de încălcările identificate la ultimul control planificat.
Important: Controlul repetat este unul inopinat. Respectiv, la efectuarea controlului repetat, organul de control trebuie să respecte toate cerințele referitoare la controlul inopinat.
Vă recomandăm să folosiți această listă de verificare, pentru a stabili dacă întreprinderea Dvs. este în drept să refuze efectuarea controlului repetat.
- H Inițierea controlul inopinat în baza surselor anonime
Organul de control nu poate iniția un control inopinat în baza unor informații provenite din surse anonime. Controalele inopinate nu pot fi efectuate nici în cazul cînd există orice alte modalităţi directe sau indirecte de obţinere a informaţiei necesare de către organul de control.
Important: Întreprinderea Dvs. nu este în drept să refuze efectuarea controlului inopinat pe motiv că organul de control nu v-a prezentat dovezi că informațiile sînt din surse ne-anonime.
Totuși, în cazul în care întreprinderea Dvs. va contesta rezultatele controlului, organul de control va fi obligat să prezinte instanței de judecată dovezi că informațiile în baza cărora a inițiat controlul inopinat nu sînt din surse anonime, iar în cazul în care va eșua, veți putea cere despăgubiri.
- I Inițierea controlul inopinat la solicitarea întreprinderii Dvs.
Întreprinderea Dvs. poate solicita organului de control efectuarea unui control inopinat. În acest caz, controlul va avea caracter consultativ și constatator, iar organul de control nu va putea aplica sancțiuni pentru încălcările depistate.
Totuși, controlul nu se va considera inițiat la solicitarea Dvs., dacă pînă la momentul recepționării solicitării:
- control întreprinderii Dvs. este prevăzut de graficul aprobat de organului de control; sau
- organul de control a emise o decizie de control inopinat a întreprinderii Dvs.
Important: Organul de control poate cere să-i acoperiți cheltuielile pentru efectuarea controlului inopinat la solicitarea Dvs., dacă întreprinderea Dvs. nu este obligată prin lege să solicite controlul. În alte cazuri, toate cheltuielile ce ţin de efectuarea controalelor sînt suportate de organele de control.
Organul de control nu va aplica sancțiuni pentru încălcările depistate, dar va informa organele de drept dacă depistează indici ai infracțiunii.
- J Transparența controalelor
Transparența controalelor planificate
Organul de control trebuie să respecte următoarele cerințe de transparență:
- să publice pe pagina sa electronică graficul controalelor planificate pentru trimestrul următor;
- să prezinte Cancelariei de Stat graficul controalelor planificate pentru trimestrul următor, pentru a fi publicat în Registrul de stat al controalelor.
- să țină un registru intern al controalelor, în care va introduce date despre controlul întreprinderii Dvs. în termen de cel mult 5 zile de la data inițierii controlului;
- să prezinte Cancelariei de Stat datele despre controlul întreprinderii Dvs. în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data introducerii în registrul intern al controalelor.
Transparența controalelor inopinate
Spre deosebire de controalele planificate, informația despre inițierea unui control inopinat nu este publicată pe site-ul organului de control și nu este adusă la cunoștința întreprinzătorului pînă la inițierea controlului.
Totuși, organul de control trebuie:
- să introducă în registrul intern al controalelor datele despre controlul întreprinderii Dvs., în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data inițierii controlului;
- să transmită Cancelariei de Stat datele despre controlul întreprinderii Dvs. în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data introducerii în registrul intern al controalelor.
- K Registrul de stat al controalelor
Registrul de stat al controalelor este o resursă informațională, amplasată la adresa http://controale.gov.md, care conține date despre controalele întreprinderii Dvs. efectuate de organele de control. Registrul trebuie să conțină următoarele date:
- graficul controalelor planificate – datele despre controalele pe trimestru se vor introduce pînă la începutul acestui trimestrului;
- date despre controlul întreprinderii Dvs. – se vor introduce în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data inițierii controlului întreprinderii Dvs.
Accesul la datele din Registrul de stat al controalelor este garantat și gratuit. Dvs. puteți accesa sau solicita Cancelariei de Stat orice date incluse în Registru.
Important: Lipsa datelor despre controlul întreprinderii Dvs. în Registrul de stat al controalelor este o încălcare a legislației comisă de autoritățile respective.
Neincluderea acestor date în Registrul de stat al controalelor poate fi considerată un indiciu că organul de control nu a respectat cerințele de efectuare a controlului întreprinderii Dvs. Dacă datele în cauză lipsesc din Registru, vă recomandăm să va adresați Cancelariei de Stat sau organelor de drept pentru a verifica legalitatea efectuării controlului întreprinderii Dvs.
- L Condica de înregistrare a controalelor
Întreprinderea Dvs. trebuie să dețină condică de înregistrare a controalelor. Puteți avea mai multe condici, dacă întreprinderea Dvs. are mai multe subdiviziuni. În privința condicii, trebuie să respectați următoarele cerințe:
- păstrați condica la sediul sau subdiviziunile întreprinderii Dvs.;
- șnuruiți condica, semnați și ștampilați fiecare pagină.
Important: Prezentați condica pînă la începutul controlului și cereți controlorilor să introducă în condică toate informațiile necesare și să se semneze.
Aveți dreptul să refuzați efectuarea controlului, dacă controlorii refuză să se înregistreze în condică.
Ce se întîmplă dacă nu dețin condică?
Ce se întîmplă dacă nu dețin condică
Deținerea condicii de înregistrare a controalelor este o obligație a întreprinderii Dvs. Totuși, nu există sancțiuni pentru lipsa condicii, și întreprinderea Dvs. nu pot fi penalizată în acest caz.
Important: Crearea și ținerea unei condici este simplă: folosiți acest model al condicii și cereți organului de control să facă prompt mențiunile de rigoare.
Ținerea condicii este o măsură care va protejează de posibilele abuzuri ale organului de control. Sunt cunoscute numeroase cazuri cînd organul de control refuză să efectueze controlul, atunci cînd întreprinzătorul le cere să completeze și semneze condica.
- M Obiectul controlului. De ce e important?
Prin „obiectul controlului” se are în vedere aspectele ce țin de întreprinderea Dvs., supuse investigației și analizei în cadrul controlului. Obiectul controlului depinde de tipul controlului:
- controlul planificat este, de regulă, un control complex (global), în care pot fi investigate orice aspecte ce țin de activitatea întreprinderii;
- în cadrul controlului inopinat organul de control va investiga doar aspectele în temeiul cărora a fost inițiat controlul, inclusiv la controlul repetat se vor investiga doar aspectele ce țin de încălcările depistate la ultimul control planificat.
De ce trebuie să atragem atenție la obiectul controlului?
Obiectul controlului este indicat în decizia de control, iar controlorii nu sînt în drept să verifice aspectele care nu țin de obiectul controlului. Încălcările care nu țin de obiectul controlului, depistate de controlori, nu pot servi ca temei pentru aplicarea sancțiunilor.
Exemplu: Inspectoratul de Stat al Muncii a inițiat controlul inopinat în temeiul plîngerii primite de la fostul angajat al întreprinderii, care pretinde că a fost eliberat din serviciu în mod ilegal.
În cadrul controlului, inspectorii au stabilit că fostul angajat este eliberat din serviciu în mod legal. Totodată, organul de control a solicitate să verifice și contractele de muncă cu alți angajați și să facă un control complet al relațiilor de muncă la întreprindere.
În acest caz, întreprinderea Dvs. este în drept să refuze prezentarea documentelor și efectuarea controlului care nu ține de de obiectul controlului inopinat.
- N Criterii de risc la efectuarea controalelor. Cum ne ajută?
Organul de control nu poate include în mod discreționar întreprinderea Dvs. în graficul controalelor planificate. Pentru a fi inclusă în grafic, întreprinderea Dvs. trebuie să întrunească anumite criterii de risc.
În esență, criteriul de risc trebuie să răspundă la întrebarea de ce anume întreprinderea Dvs. urmează a fi supusă unui control planificat.
Important: Criteriile generale de risc pot fi găsite aici. În baza Metodologiei generale, fiecare organ de control este obligat să elaboreze și propună Guvernului pentru aprobare metodologii proprii de planificare a activității de control în baza analizei criteriilor de risc specifice pentru domeniul său de competență.
Spre exemplu, criteriile de risc în domeniul apărării împotriva incendiilor și protecției civile sînt stabilite de Hotărîrea Guvernului nr.371/2014, pentru controlul efectuat de Inspectoratul de Stat al Muncii – de Hotărîrea Guvernului nr.375/2014, pentru controlul efectuat de Agenția pentru Protecția Consumatorilor – de Hotărîrea Guvernului nr.376/2014 etc.
Cum ne ajută criteriile de risc?
Nerespectarea criteriilor de risc de către organul de control poate fi temei pentru anularea rezultatelor controlului. Dacă nu sunteți de acord cu cele constatate de organul de control, îi puteți solicita să vă prezinte sau să prezinte instanței de judecată motivele din care întreprinderea Dvs. a fost inclusă în graficul de control.
În particular, puteți cere organului de control să argumenteze în ce măsură următoarele riscuri, generate de întreprinderea Dvs., sînt mai mari în comparație cu alte întreprinderi:
- gradul de pericol al activității pentru viața și sănătatea persoanelor, pentru societate sau pentru mediu;
- informații veridice, susținute prin probe, privind eventualele încălcări sau operații dubioase.
- O Pot fi supus controlului pe perioada moratoriului?
În primul rând, moratoriul asupra controalelor de stat a fost instituit pentru o perioadă inițială de 3 luni din data punerii în aplicare a Legii nr.18 din 04.03.2016 privind moratoriul asupra controlului de stat, adică până la 1 iulie 2016. Până la această dată, Guvernul este în drept să decidă prelungirea moratoriului, pentru alte 3 luni.
În al doilea rând, sunt exceptate de la moratoriu anumite controale, inclusiv:
- controlul vamal, cu excepția controalelor ulterioare;
- controlului efectuat în cadrul urmăririi penale (vezi Cap.IV);
- controlului efectuat la cererea consumatorilor; a persoanelor care au solicitat stabilirea sau modificare pensiilor; a titularilor și solicitanților de licențe și alte acte permisive (vezi Capitolul II "Acte permisive");
- controlului efectuat în legătură cu restituirea impozitelor şi altor plăţi de la bugetul public naţional; în domeniul supravegherii de stat a sănătăţii publice; în domeniul respectării normelor anti-incendiare.
În al treilea rând, în mod excepțional și cu acordul prealabil al Ministerului Economiei, organele de control pot totuși iniția controale la fața locului, în cazurile în care există un pericol iminent pentru viaţa şi sănătatea populaţiei, pentru securitatea economică a statului şi pentru mediu.
Totuși, în cazul controalelor exceptate sau excepționale, legea interzice organelor de control să ridice de la persoana controlată bunuri, documente și dispozitive de stocare a datelor, precum și să aplice sechestru sau sigilii pe bunuri, încăperi sau oricare alte obiecte ori să întreprindă alte măsuri ce ar duce la suspendarea completă sau parţială a activităţii persoanei controlate (cu excepţia cazurilor în care continuarea activităţii ar cauza iminent daune grave vieţii sau sănătăţii oamenilor).
- A Organul de control a venit la control. Ce trebuie să fac?
Îndepliniți următorii 5 pași:
- Pasul 1: cereți controlorilor să vă prezinte cele 3 documente de inițiere a controlului;
- Pasul 2: informați imediat reprezentantul autorizat al întreprinderii Dvs.;
- Pasul 3: verificați dacă controlorii au îndeplinit condițiile pentru a iniția controlul întreprinderii Dvs și dacă puteți refuza efectuarea controlului.;
- Pasul 4: analizați dacă există motive pentru amînarea sau suspendarea controlului;
- Pasul 5: cereți controlorilor să vă informeze despre drepturile și obligațiile Dvs.
- B Care sînt temeiurile pentru inițierea unui control?
Sunt 2 situații diferite care duc la inițierea unui control al întreprinderii Dvs.:
- fiecare organ de control aprobă trimestrial un grafic al controalelor planificate – întreprinderea Dvs. este inclusă în graficul controalelor în temeiul unor posibile riscuri ce țin de activitatea întreprinderii;
- întreprinderea Dvs. poate fi supusă unui control inopinat, în afara graficului, dacă există temeiuri de a considera că întreprinderea încalcă legislația (de exemplu, un client al întreprinderii a depus o plîngere, produsul vîndut de întreprindere era alterat etc.).
- C Cele 3 documentele care trebuie prezentate de controlor
Controlorul trebuie să dețină și să vă prezinte următoarele 3 documente:
- decizia de control în privința întreprinderii Dvs.;
- delegația de control pe numele controlorului;
- legitimația de serviciu a controlorului.
Important: Controlorul este obligat să vă prezinte cele 3 documente pînă la începerea controlului. În lipsa cel puțin a unuia dintre documentele indicate, sînteți în drept să refuzați efectuarea controlului.
- D Decizia de control. Delegația de control
Decizia se emite separat pentru fiecare control, indiferent dacă controlul este planificat sau inopinat, se semnează de conducătorul organului de control și trebuie să conțină următoarele date:
- denumirea întreprinderii Dvs.;
- tipul controlului (planificat / inopinat) și scopul acestuia;
- temeiul efectuării controlului (în cazul controalelor inopinate);
- obiectul controlului (aspectele ce urmează a fi examinate în cadrul controlului);
- numele complet al controlorului / controlorilor;
- termenul de efectuare a controlului;
- perioada de activitate supusă controlului.
Important: Sunteți în drept să refuzați efectuarea controlului, dacă decizia de control nu conține una din datele indicate mai sus. Verificați dacă decizia de control prezentată de controlori corespunde modelului impus de legislație.
Delegația de control se emite de organul de control. Ea certifică dreptul controlorului de a efectua controlul întreprinderii Dvs. Organul de control poate emite o singură delegație pe numele tuturor controlorilor sau delegații separate pentru fiecare controlor.
Important: Sunteți în drept să refuzați efectuarea controlului, dacă controlorul nu dispune de delegație de control. Verificați dacă delegația de control prezentată de controlori corespunde modelului impus de legislație.
Controlorul este obligat să vă înmâneze un exemplar al delegației de control. În caz contrar, puteți refuza efectuarea controlului.
- E Pot refuza efectuarea controlului? În ce cazuri?
Puteți refuza efectuarea controlului, dacă nu sînt întrunite condițiile necesare care îi permite organului de control să intervină.
Vă recomandăm să folosiți aceste liste de verificare, pentru a stabili ce acțiuni trebuie să întreprindă organul de control pînă la inițierea controlului și dacă întreprinderea Dvs. este în drept să refuze efectuarea controlului:
- F Organul de control comite încălcări la efectuarea controlului...
Dacă la efectuarea controlului organul de control comite încălcări, nu-și îndeplinește obligațiile sau lezează drepturile întreprinderii Dvs., la orice etapă a controlului sînteți în drept:
- să refuzați efectuarea controlului;
- să contestați acțiunile controlorilor în organul de control;
- să inițiați o acțiune în instanța de judecată;
- să depuneți o plîngere în adresa Cancelariei de Stat sau altor organe.
- G Amînarea sau suspendarea controlului
Întreprinderea Dvs. poate cere o singură dată controlorilor, în cazuri temeinic justificate, amînarea pentru o altă dată sau suspendarea controlului – atît planificat, cît și inopinat – dacă controlul va afecta funcționarea normală a întreprinderii Dvs. sau va duce la suspendarea activităţii ei ori în cazul în care, din considerente obiective, întreprinderea nu poate fi supusă controlului.
Important: În circumstanțele de mai sus, organul de control nu este în drept să refuze solicitarea Dvs. de a amîna sau suspenda controlul.
Amînarea controlului înopinat
Controlul inopinat se efectuează subit, fără ca întreprinderea Dvs. să fie informată în prealabil. Totuși, Dvs. sînteți în drept să obțineți amînarea controlului inopinat pe un termen de cel mult 3 zile lucrătoare dacă lipsește reprezentantul autorizat al întreprinderii Dvs.
- H Ce trebuie să fac pe parcursul controlului?
Pe parcursul controlului, vă recomandăm următoarele:
- cereți controlorilor să vă pună la dispoziție actele normative și documentele normative utilizate în cadrul controlului și în a căror bază se efectuează controlul;
- asigurați-vă că fiecare controlor își îndeplinește obligațiile și respectă interdicțiile legii;
- asigurați-vă că vă exercitați corect drepturile;
- acumulați probe referitoare la modul în care controlorii efectuează controlul.
Important: Cooperați cu reprezentanții organului de control pe durata desfășurării controlului. Nu uitați că organul de control va poate ajuta să identificați și să înlăturați lacunele în activitatea întreprinderii Dvs.
- I Obligațiile organului de control
Nu uitați: controlorii sînt obligați să respecte un șir de cerințe atunci cînd efectuează controlul întreprinderii Dvs. Folosiți această listă de verificare pentru a vă asigura că controlorii își îndeplinesc obligațiile și nu depășesc drepturile de care dispun.
În particular, atrageți atenția la următoarele 3 obligații importante ale organului de control:
- să vă ofere asistență consultativă;
- să nu afecteze activitatea întreprinderii Dvs.;
- să nu solicite folosirea resurselor întreprinderii Dvs.
Obligația controlorilor de a vă oferi asistență consultativă
Controlorii trebuie să vă informeze despre toate drepturile și obligațiile Dvs. legale. La cererea Dvs., ei sînt obligați să vă pună la dispoziție (în formă electronică sau pe suport hârtie) toate actele normative și documentele normative în baza cărora se efectuează controlul – studiați aceste acte și raportați-le la orice solicitări și acțiuni ale controlorilor.
Puteți cere, iar controlorii sunt obligați să vă acorde suportul necesar pentru înțelegerea deplină a prevederilor actelor normative și documentelor normative în a căror bază se efectuează controlul. Controlorul nu este în drept să vă refuze sau limiteze un astfel de suport, invocând deficitul de timp sau alte circumstanțe.
Interdicția de a stopa sau afecta activitatea întreprinderii Dvs.
Rețineți: oricare nu ar fi circumstanțele de inițiere a controlului, controlorilor li se interzice să afecteze funcţionarea normală a întreprinderii Dvs. sau să ia măsuri care vor conduce la suspendarea completă sau temporară a activităţii Dvs. Controlorii nu vă pot cere, spre exemplu:
- să închideți magazinul sau depozitul pe durata controlului,
- să asigurați prezența colaboratorilor care sunt antrenați în procesul de producere,
- să suspendați procesul de producție,
- să opriți utilajele pe care le folosiți,
- să le permiteți accesul la computerele Dvs. etc.
Important: Ca excepție, organul de control poate întreprinde acțiunile de mai sus doar dacă continuarea activității ar cauza iminent daune grave vieții și sănătății oamenilor.
Interdicția de a solicita folosirea resurselor întreprinderii Dvs.
În practică uneori controlorii solicită transport sau alte resurse (încăperi, computere, copiatoare, rechizite de birou etc.) de la întreprindere. Astfel de solicitări sînt interzise. Controlorilor se pot folosi de resursele întreprinderii Dvs. doar cu acordul Dvs. expres.
Important: Acumulați probele necesare dacă controlorii solicită de la Dvs. anumite resurse sau se folosesc de acestea fără acordul Dvs. Acestea vor fi utile cu ocazia contestațiilor.
- J Ce obligații și drepturi am față de organului de control?
Controlul nu este și nu trebuie privit ca o măsură extraordinară. Percepeți controlul ca o componentă obișnuită a activității întreprinderii Dvs. și faceți uz deplin de drepturile pe care vi le oferă legea. Nu uitați însă că dincolo de drepturi aveți și obligații.
Consultați această listă de verificare pentru a cunoaște obligațiile și drepturile pe care la are întreprinderea Dvs. în raport cu organul de control.
- K Cine reprezintă întreprinderea Dvs. în procesul controlului
În cadrul controalelor, întreprinderea Dvs. poate fi reprezentată doar de administrator (adjunct) sau de conducătorul subdiviziunii responsabile de aspectele ce ţin de controlul în cauză (în continuare – „conducător”).
În cazul controalelor inopinate, prezenţa conducătorului va fi asigurată imediat ce va fi posibil în virtutea circumstanţelor obiective, adică controlorul nu este în drept să ceară prezentarea conducătorului la prima cerere.
Asigurați-vă că fiecare colaborator al întreprinderii:
- va anunța imediat conducătorul despre vizita organului de control;
- cunoaște că nu este autorizat să reprezinte întreprinderea Dvs. în raport cu organul de control;
- cunoaște drepturile și obligațiile de care dispune pe durata controlului.
- L Ce trebuie să întreprindă colaboratorii Dvs.
Colaboratorii întreprinderii Dvs. trebuie să coopereze cu organul de control în următoarele limite:
- în lipsa altor indicații din partea conducătorului, colaboratorii nu pot oferi informații și documente controlorilor și nici nu le pot pune la dispoziție resursele întreprinderii (transport, computere, copiatoare etc);
- colaboratorii trebuie să vă raporteze toate cererile controlorilor, înainte de a le da curs;
- colaboratorii nu vor oferi controlorilor bani, bunuri materiale sau alte foloase necuvenite, riscând astfel de a fi acuzați de corupere activă;
- colaboratorii nu sînt în drept să semneze în numele întreprinderii Dvs. actele întocmite sau prezentate de controlori.
Important: Instruiți toți colaboratorii Dvs. în privința controalelor – în special, explicați-le ce trebuie să întreprindă la venirea unui controlor.
- M Acumulați probe pe durata controlului
Pentru a convinge instanța de judecată sau alte instituții de stat că organul de control a comis abuzuri față de întreprinderea Dvs. și a vă proteja interesele de afaceri, este necesar să acumulați probe pe durata controlului.
În această privință, puteți aplica următoarele măsuri:
- interacționați cu fiecare controlor în încăperi supravegheate video;
- efectuați înregistrarea audio a convorbirilor cu controlorii;
- cereți controlorului să vă emită recipise pentru documentele sau bunurile ridicate;
- urmăriți dacă a fost întocmit actul de prelevare a mostrelor;
- asigurați prezența în cazul situațiilor de conflict a mai multor persoane, care ar putea avea ulterior rolul de martor;
- asigurați-vă că orice solicitare a Dvs. către organul de control sau a acestuia către întreprinderea Dvs. este făcută în scris;
- solicitați de la autoritatea de control sau alte instituții de stat orice documente care ar putea fi utile întreprinderii Dvs.;
- asigurați-vă că păstrați documentele primite de la organul de control.
- N Controlul la fața locului. Accesul în încăperi și la domiciliul Dvs.
Organele de control sînt în drept să efectueze controale în orice încăperi de serviciu ale întreprinderii Dvs. Respectiv, dacă sînt întrunite condițiile pentru efectuarea controlului, aveți obligația să permiteți accesul controlorilor în încăperile de serviciu ale întreprinderii (sediul întreprinderii, spații de producere, depozite, încăperi administrative etc.).
Important: În cazul în care refuzați neîntemeiat accesul controlorilor în încăperile de serviciu, organul de control este în drept să ceară asistența poliției pentru a pătrunde în încăperi. Refuzul neîntemeiat de a admite accesul controlorilor în încăperile de serviciu poate atrage răspunderea contravențională a Dvs.
Accesul la domiciliul Dvs.
Controlorii nu au drept de acces în domiciliul Dvs., chiar dacă acesta este utilizat în activitatea de întreprinzător. Totuși, legea admite o excepție, când accesul la domiciliu este permis controlorilor, și anume în caz de necesitate. În caz de refuz, controlorii pot intra în domiciliu cu asistența poliției.
Important: Nu permiteți accesul în domiciliu dacă:
- acesta nu este utilizat în activitatea de întreprinzător, sau
- nu există o necesitate obiectivă de acces la domiciliu. Sarcina de a proba existența necesității, prin prisma obiectului controlului și circumstanțelor concrete, este a controlorului.
Dacă controlorul a apelat la organul de poliție, iar Dvs. sunteți sigur că necesitatea accesului la domiciliu lipsește, explicați polițistului acest fapt, solicitând includerea explicațiilor Dvs. în procesul-verbal întocmit de polițist. Faceți referire la prevederile art.23 alin.(1) din Legea privind controlul de stat asupra activității de întreprinzător în acest sens sau invitați un avocat.
- O La ce oră întreprinderea poate fi supusă controlului?
Nu aveți obligația să permiteți accesul controlorilor în încăperile Dvs. de serviciu în afara programului de lucru.
În cazul în care potrivit legislației nu aveți obligația să faceți public programul de lucru, explicați acest fapt controlorilor și conveniți asupra orelor de control, în cadrul programului de lucru comunicat de Dvs.
Important: Este recomandabil să aveți aprobat programul de lucru înainte de începutul controlului. În cazul unităților comerciale, orarul de funcţionare se afişează la intrarea în unitatea comercială, în conformitate cu prevederile art.21 din Legea cu privire la comerțul interior.
- P Constatarea faptelor de către controlori
Controlorul trebuie să întocmească și să semneze un proces-verbal de constatare pentru orice constatare a unui fapt, care ulterior nu poate fi probat sau care împiedică efectuarea controlului (de exemplu lipsa persoanei la adresa indicată, îngrădirea accesului, refuzul de a prezenta documentația solicitată etc.).
Procesul-verbal de constatare e valabil doar dacă este semnat de controlor și de reprezentantul întreprinderii Dvs. Dacă refuzați să semnați, controlorul trebuie să asigure ca procesul-verbal să fie semnat de cel puțin 2 martori.
Important: Verificați dacă constatările din actul de control sînt confirmate de controlori prin procese-verbale de constatare. După încheierea controlului, cereți organului de control excluderea mențiunilor despre un anumit fapt și orice consecințe pe care le cauzează, dacă procesul-verbal de constatare a faptului lipsește.
- Q Inspectarea și măsurarea bunurilor
Controlorul poate să inspecteze sau să supună măsurării orice bunuri care aparțin întreprinderii Dvs. sau care se află în încăperile ei de serviciu, dacă aceasta este posibil și nu afectează funcționarea normală a întreprinderii. În cazul în care bunurile nu pot fi inspectate sau măsurate la locul controlului, controlorul este în drept să le ridice, contra unei recipise.
Inspectarea mijlocului de transport este permisă doar în cazul în care organul de control deține informații că în mijlocul de transport se află bunuri care constituie obiectul controlului. Spre exemplu, controlorii Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor pot verifica mijlocul de transport pentru a verifica transportarea în condiții salubre a produselor de origine animală.
Important: Dacă careva bunuri aflate în încăperile întreprinderii Dvs. nu vă aparțin iar controlorul vrea să le supună inspectării sau măsurării, prezentați-le acte care dovedesc proprietatea bunurilor și lipsa legăturii dintre aceste bunuri și obiectul controlului.
Dacă controlorii insistă prezentarea bunurilor, acumulați probe și puteți contesta acțiunile controlorilor în organul de control.
- R Colectarea probelor de către controlor. Ridicarea bunurilor
Controlorii sînt în drept să colecteze probe din încăperile sau întreprinzătorului sau pe seama bunurilor acestora. Colectarea probelor poate include, dar nu se limitează, la următoarele măsuri:
- prelevarea mostrelor;
- ridicarea bunurilor;
- efectuarea copiilor de pe documente sau ridicarea originalului documentelor;
- efectuarea de înregistrări audio, fotografice sau video;
- constatarea faptelor (de exemplu, refuzul Dvs. de a prezenta documente sau a permite accesul în încăperi, lipsa administratorului etc.);
- efectuarea măsurărilor (de exemplu, măsurarea dimensiunii încăperii, numărarea unităților de bunuri în depozit, evaluarea nivelului sunetului etc.).
Poate controlorul să ridice bunuri?
Controlorii nu sînt în drept să ridice bunurile întreprinzătorului, decît în unul dintre următoarele 2 cazuri:
- dacă bunurile nu pot fi inspectate sau măsurate la locul controlului;
- dacă din ele nu pot fi prelevate mostre la locul controlului.
Important: La momentul ridicării bunului, controlorul trebuie să întocmească și să vă înmâneze o recipisă de ridicare a bunului. Vă recomandăm să folosiți acest model de recipisă, dacă organul de control a ridicat un bun de la întreprinderea Dvs.
În cazul în care controlorul refuză să elibereze recipisa sau recipisa nu conține toate datele necesare, întreprinzătorul poate refuza eliberarea bunului.
Copii și ridicarea originalului documentelor
Controlorii pot să examineze fără restricții originalele documentelor solicitate în încăperile întreprinderii. În același timp, controlorii sînt în drept:
- să facă copii de pe originalele documentelor, fără însă a fi în drept să vă oblige să le faceți copii;
- să ridice originalul documentelor, dacă la locul controlului nu pot fi făcute copii.
Important: La ridicarea originalului documentului, controlorul este obligat să întocmească și să vă emită o recipisă prin care va confirma că a ridicat originalul documentul și se va obliga să restituie documentul în cauză.
În cazul în care organul de control ridică originalul unul document al întreprinderii Dvs., vă recomandăm să folosiți acest model de recipisă. Sunteți în drept să refuzați eliberarea originalului documentului, dacă controlorul nu a emis o recipisă în acest sens.
- S Prelevarea mostrelor. Abuzuri
Controlorul poate preleva mostre în cazul bunurilor care admit acest lucru (produse alimentare, fito-sanitare, de origine animală, chimice etc.). În acest caz, controlorul este obligat să întocmească un act de prelevare a mostrelor, care va indica cu precizie bunurile de pe care au fost prelevate mostre.
În scopul prelevării mostrelor, ca și în cazul inspectării sau măsurării bunurilor, controlorul are dreptul să deschidă pachete, ambalaje, să rupă sigilii. La cererea persoanei prejudiciate, controlorul, după caz, va preleva şi a doua mostră, cu excepţia cazului cînd actul normativ dispune altfel.
Modul de prelevare a mostrelor poate fi diferit de la un caz la altul, în dependență de tipul bunului din care au fost prelevată mostra și/sau scopul analize mostrei. În general însă, este important ca controlorul să plaseze mostrele într-un recipient (vas, pachet, plic etc.) care nu schimbă calitățile și proprietății mostrei. Spre exemplu, dacă este prelevată o mostră care se alterează ușor la temperatură obișnuită, controlorul va trebui să plaseze mostra într-un vas care asigură o temperatură joasă.
Important: Întreprinzătorul poate contesta veridicitatea rezultatele analizei mostrelor, dacă:
- controlorul nu întocmit un act de prelevare a mostrelor;
- actul de prelevare a probelor nu specifică exact bunul din care a fost prelevată mostra;
- mostra a fost plasată într-un recipient care nu asigură păstrarea proprietăților mostrei.
Abuzuri la prelevarea probelor
În practică sînt întîlnite cazuri în care controlorul prelevă o cantitate mai mare de mostre, decît este necesar pentru teste.
Important: Chiar dacă are dreptul să deschidă pachete sau ambalaje pentru a preleva mostre, controlorii sunt obligați să o facă în mod rezonabil, fără a afecta activitatea întreprinderii Dvs. De exemplu, controlorii nu au dreptul să deschisă mai multe cutii sau alte ambalaje care conțin același produs, or acest fapt poate fi considerat drept abuz și, respectiv, afectare a funcționării normale a întreprinderii.
- T Controlul documentar
Orice verificare sau examinare a documentației și informației privind activitatea întreprinderii este, de asemenea, un control, dacă documentația sau informația în cauză este solicitată de controlori în afara raportărilor periodice pe care trebuie să le prezentați organului de control.
Important: Organele de control sînt obligate să respecte regulile privind efectuarea controlului și în cazul controalelor documentare. Respectiv, solicitarea unui document sau informații de la întreprinzător (în afara raportărilor periodice) se va face de organul de control cu respectarea tuturor condițiilor de efectuare a controlului. Această cerință este valabilă indiferent de modul în care documentul sau informația în cauză a fost solicitată de organul de control: prin solicitare directă, prin scrisoare oficială, telefonic sau prin email.
Ca urmare, la momentul solicitării unui document sau informații, organul de control trebuie să vă prezinte documentele care îi permit controlorului să efectueze controlul.
Accesul la documentația întreprinderii
Atît în cadrul controlului la fața locului, cît și al controlului documentar, organul de control poate solicita orice documente, informații și explicații de la întreprindere. Dreptul controlorilor de a accesa documentația întreprinderii se răsfrînge în egală măsură asupra informațiilor ce constituie secret comercial și datelor cu caracter personal.
Totuși, controlorii sînt în drept să solicite doar documente și informații care țin de domeniul de competență a organului de control în cauză și de obiectul controlului indicat în delegația de control. Spre exemplu:
- Inspectoratului de Stat al Muncii poate să solicite contractele și carnetele de muncă ale angajaților întreprinderii, însă nu este în drept să ceară contracte comerciale sau documente fiscale;
- în cadrul controlului fitosanitar, Agenția Națională Pentru Siguranța Alimentelor (ANSA) nu este în drept să efectueze control sanitar-veterinar, decât dacă aceasta nu este indicat expres în decizia de control și delegația de control;
- dacă obiectul controlului în domeniul construcțiilor, conform delegației de control, este doar verificarea respectării cerințelor de calitate la fazele construcției, controlorii Inspecției de Stat în Construcții nu sunt în drept să verifice și corespunderea cu cerințele normative a materialelor de construcție la depozit.
- U Accesul la informațiile ce constituie secret comercial
Organele de control sînt în drept să solicite, iar Dvs. sînteți obligat să prezentați documente care se încadrează în categoria informațiilor ce constituie secret comercial. La eliberarea informațiilor ce constituie secret comercial, asigurați-vă ca au fost îndeplinite următoarele condiții:
- informațiile ce constituie secret comercial, solicitate de controlor, se referă la domeniul de competență al organului de control;
- controlorul vă solicită în scris prezentarea informațiilor ce constituie secret comercial.
Recomandări la accesarea secretelor comerciale
Pentru a asigura confidențialitatea și nedivulgarea informațiilor ce constituie secret comercial, vă recomandăm să întreprindeți cel puțin următoarele măsuri:
- eliberați informațiile doar după ce controlorul v-a emis o recipisă ce confirmă recepționarea acestora de către controlor;
- transmiteți informațiile în plicuri sau pachete sigilate;
- refuzați prezentarea informațiilor și actelor cerute de controlor în cazul în care sunteți ţinut de o obligaţie de confidenţialitate, însă doar în limita şi în măsura în care cererea controlorului intră în conflict cu obligaţia de confidenţialitate.
Important: Întreprinzătorul nu poate atribui orice documente sau date privind activitatea sa la categoria informațiilor ce constituie secret comercial. Pentru a fi încadrate în această categorie, informațiile deținute de întreprinzător trebuie să corespundă cerințelor stabilite de Legea cu privire la secretul comercial.
- A Ce urmează după încheierea controlului? 3 pași de îndeplinit
Organul de control poate emite următoarele documente în privința întreprinderii Dvs.:
- actul de control – în toate cazurile;
- prescripție – dacă controlul a identificat încălcări pe care trebuie să le înlăturați;
- decizie de sancționare – dacă organul de control vă aplică sancțiuni.
4 pași principali pe care trebuie să-i întreprindeți după control
Imediat după încheierea controlului, întreprindeți următorii pași:
- Pasul 1: obțineți actul de control și examinați-l cu atenție;
- Pasul 2: identificați abuzurile și daunele cauzate de organul de control;
- Pasul 3: verificați și asigurați-vă repetat ca desfășurați activitatea în conformitate cu legislația și înlăturați orice posibile încălcări;
- Pasul 4: analizați dacă urmează să contestați controlul.
- B Actul de control
Indiferent de rezultatele controlului sau de tipul acestuia, organul de control trebuie să întocmească și să vă prezinte un act de control în cel mult:
- 10 zile lucrătoare de la data încheierii controlului planificat; sau
- 3 zile lucrătoare de la data încheierii controlului inopinat.
Important: Actul de control trebuie să conțină datele din acest model. Fiecare pagină a actului de control trebuie să fie semnată de toți controlorii.
Cum mi se prezintă actul de control?
Organul de control trebuie să vă prezinte actul de control în 2 exemplare originale, cu semnăturile controlorilor. Actul se va recepționa și semna doar de reprezentantul autorizat al întreprinderii Dvs.
Important: Semnătura aplicată de Dvs. pe actul de control nu însemnă că acceptați constatările actului, ci doar faptul că l-ați recepționat.
La recepționarea actului de control, vă recomandăm să faceți pe act următoarea înscriere:
„Confirmăm recepționarea Actului de control la data __ ora __.
Referința întreprinderii privind Actul de control vor fi prezentate în termenul stabilit de legislație.”
Pot refuza primirea și semnarea actului de control?
Da, sunteți în drept să refuzați primirea și semnarea actul de control, dacă considerați că vă avantajează. În caz dacă refuzați semnarea actului de control:
- controlorii trebuie să aplice pe actul de control mențiunea că Dvs. ați refuzat primirea și semnarea actului;
- organul de control trebuie să vă expedieze actul prin scrisoare recomandată în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la încheierea controlului.
- C Nu accept rezultatele controlului. Ce trebuie să fac?
Măsurile pe care le veți întreprinde depind de circumstanțele concrete în care se află întreprinderea Dvs.:
- în primul rînd, încercați să depășiți conflictul cu organul de control în mod amiabil, prin expedierea unui dezacord față de actul de control;
- dacă nu depășit problema amiabil, contestați la organul de control faptele controlorilor și actele emise în rezultatul controlului;
- suplimentar, inițiați o acțiune în judecată;
- daca considerați relevant, depuneți o plîngere în adresa Cancelariei de Stat sau procuraturii.
- D Dezacordul întreprinderii Dvs. cu actul de control
În termen de 10 zile de la primirea actului de control, prezentați un dezacord în formă scrisă în adresa organului de control. În dezacord indicați toate aspectele din act pe care le considerați incorecte și cereți eliminarea acestora din act.
Important: Anexați la dezacord probele care confirmă solicitările Dvs.
Prezentarea dezacordului nu exclude și nu limitează dreptul Dvs.:
- de a depune o plîngere;
- de a înainta o acțiune în instanța de judecată.
Ce se întîmplă dacă nu am prezentat dezacordul la actul de control?
Dreptul de a prezenta dezacordul nu afectează şi nici nu limitează posibilitatea contestării ulterioare a actului de control la organul de control sau direct în instanța de judecată. Contestația trebuie făcută pînă la intrarea în vigoare a Actului de control (30 de zile lucrătoare de la data comunicării lui).
Totuși, dacă prezentați în termen dezacordul, anexând probe, controlorii sunt obligați să le examineze şi, în cazul în care acceptă anumite argumente și probe, să întocmească un act de control adiţional, în care să reflecte poziţiile modificate ca urmare a dezacordului.
Organul de control nu a luat în considerație dezacordul
În cazul în care nu acceptă argumentele Dvs. din dezacord, controlorii nu sunt ținuți să întocmească un act de control adițional.
Actul de control va intra în vigoare la expirarea a 30 de zile lucrătoare de la data comunicării lui întreprinderii Dvs., dacă nu a fost contestat.
Important: În practică, prezentarea dezacordului face ca organul de control să re-examineze constatările și concluziile din actul de control, în baza argumentelor invocate de dezacord și probelor anexate. În același timp, faptul prezentării dezacordului ar putea fi apreciat drept comportament cu bună-credință cu ocazia examinării unei eventuale acțiuni în judecată.
- E Rezultatele controlului pot fi făcute publice?
Organului de control poate face publice rezultatele controlului doar la intrarea în vigoare a actului de control (după 30 zile lucrătoare din data comunicării lui, dacă nu contestați actul).
Important: Dezvăluirea publică a rezultatelor controlului pînă la intrarea în vigoare a actului de control este un abuz al organului de control. În acest caz, sunteți în drept:
- să cereți organului de control încetarea imediată a încălcării;
- să cereți organului de control sau direct instanței de judecată anularea rezultatelor controlului;
- suplimentar, să cereți organului de control sau instanței de judecată repararea daunelor;
- să depuneți o plîngere în adresa Cancelariei de Stat sau organelor de drept.
- F Prescripții emise în adresa întreprinderii Dvs. Prescripția repetată
Atunci când constată încălcări ale legislației, organul de control va emite o prescripție prin care va cere întreprinderii Dvs. să înlăture încălcările.
Prescripția trebuie să stabilească exact și clar încălcările comise de întreprindere; recomandările (indicaţii) privind înlăturarea încălcărilor şi natura recomandărilor; prevederile normative în al căror temei au fost emise recomandările și termenul în care urmează a fi înlăturate încălcările.
Important: Dacă prescripția omite careva din datele sus-numite, puteți cere în scris organului de control, concretizarea recomandărilor sau indicațiilor din prescripție. Acest fapt ar putea fi apreciat drept comportament cu bună-credință cu ocazia examinării unei eventuale acțiuni în judecată.
Prescripția repetată
Dacă nu ați executat prima prescripție în termenul indicat în ea, organul de control este obligat să emită repetat prescripția, stabilind un nou termen (de până la o lună) pentru înlăturarea încălcărilor.
- G Încălcări comise de întreprinderea Dvs.
Rețineți: nu orice acțiuni sau inacțiune invocată de controlori este neapărat o încălcare. O faptă se consideră încălcare doar dacă este prevăzută de un act normativ publicat în Monitorul Oficial. Controlorul poate califica drept încălcare doar o faptă care încălcă prevederile actelor normative și documentelor normative care v-au fost puse la dispoziție și pentru înțelegerea deplină a cărora v-a acordat suportul necesar solicitat de Dvs.
Studiu de caz: Organul de control a constatat că întreprinderea a încălcat legislația, deoarece nu respectă diferite norme de construcție (СНИП), aprobate pînă în anii ’90 și nepublicate în Monitorul Oficial. Organul de control a prescris întreprinderii înlăturarea încălcărilor și a dispus aplicarea sancțiunilor.
Concluzie: acțiunile organului de control sînt ilegale. Organul de control nu este în drept:
- să califice faptele întreprinderii ca încălcări;
- să aplice întreprinderii sancțiuni.
Termen de înlăturare a încălcărilor
Dacă nu ați contestat prescripția, trebuie să înlăturați încălcările și să executați măsurile din prescripție în termen de cel mult o lună, dacă în prescripție nu e stabilit un termen mai mic.
Important: Dacă sunteți de acord cu prescripția și înlăturați încălcările, informați organul de control că ați înlăturat încălcările și anexați confirmările de rigoare.
Dacă nu sunteți de acord cu prescripția, contestați-o în termenul stabilit în prescripție pentru înlăturarea pretinselor încălcări.
- H Sancțiuni aplicate întreprinderii Dvs.
Ce sancțiuni pot fi aplicate față de întreprinderea mea?
Organul de control poate aplica diferite forme de atragere la răspundere prevăzute de legile speciale: sancțiuni contravenționale, suspendarea sau încetarea activității, suspendarea sau retragerea actului permisiv (autorizație, permis etc.), aplicarea amenzilor etc.
Decizia de sancționare este documentul oficial prin care organul de control aplică sancțiuni față de întreprinderea Dvs.
Cînd se aplica sancțiuni întreprinderii?
Chiar dacă cu ocazia controlului s-a stabilit că întreprinderea Dvs. a comis încălcări, acestea nu duc în mod obligatoriu la aplicarea sancțiunilor. Sancțiunile vor fi aplicate doar dacă întreprinderea Dvs. nu a executat prescripția repetată a organului de control.
Deci, sancțiunea poate fi aplicată de organul de control doar în următoarele circumstanțe:
- Pasul 1: organul de control vă expediază prima prescripție;
- Pasul 2: întreprinderea Dvs. nu înlătură încălcările indicate în prescripție;
- Pasul 3: organul de control vă expediază repetat prescripția;
- Pasul 4: întreprinderea Dvs. din nou nu înlătură încălcările;
- Pasul 5: organul de control emite decizia de aplicare a sancțiunilor față de întreprinderea Dvs.
Important: Prin derogare de la procedura descrisă mai sus, controlorul întocmește un proces-verbal de aplicare a sancțiunii imediat după emiterea actului de control, dacă încălcările depistate:
- constituie un pericol pentru viața și sănătatea oamenilor sau ordinea publică; sau
- au cauzat un prejudiciu evident persoanelor terțe.
În plus, începând cu 15 ianuarie 2017, în cazul produselor periculoase care prezintă un risc grav şi/sau nu corespund cerinţelor esenţiale, controlorii vor putea aplică măsuri corective stabilite prin art.18 și 19 din Legea privind supravegherea pieţei în ceea ce privește comercializarea produselor nealimentare.
Dacă v-au fost aplicate sancțiuni...
Dacă organul de control a aplicat sancțiuni întreprinderii Dvs., atrageți atenție asupra următoarelor:
- sancțiunea trebuie să fie prevăzută expres de legislație;
- legislația trebuie să prevadă că sancțiunea se aplică anume pentru încălcarea dată;
- legislația trebuie să prevadă că anume organul de control respectiv este în drept să aplice sancțiunea dată.
Important: Organele de control nu sînt în drept să aplice o sancțiune prevăzută de un act normativ nepublicat în Monitorul Oficial.
- I Plîngere către Cancelaria de Stat sau organele de urmărire penală
Dacă considerați că organul de control a comis încălcări, nu-și îndeplinit obligațiile sau a lezat drepturile întreprinderii Dvs., sînteți în drept să depuneți o plîngere în adresa Cancelariei de Stat (care este organ de monitorizare a organelor de control).
Atunci când considerați că controlorii sau alte persoane au comis o infracțiune, puteți depune o plîngere către organul de urmărire penală competent potrivit art.266-273 Cod de procură penală.
Folosiți aceste modele pentru întocmirea unei plîngeri în adresa Cancelariei de Stat sau procuraturii.
- J Contestarea rezultatelor controlului
Atît în cadrul controlului, cît și după încheierea acestuia, întreprinderea Dvs. este în drept să conteste la organul de control:
- orice faptă a controlorilor în privința întreprinderii Dvs.;
- orice document emis de organul de control, inclusiv decizia de prelungire a termenului de control, actul de control, prescripția și decizia de sancționare.
Puteți să alegeți însă a contesta oricare dintre documentele sus-numite direct în instanța de judecată, or legea nu condiționează adresarea în judecată de adresarea mai întâi la organul de control.
Important: Contestația depusă în instanța de judecată suspendă decizia de aplicare a sancțiunilor pînă la data adoptării de către instanța de judecată a unei hotărîri definitive.
- K Contestarea în instanța de judecată
Inițierea unei acțiuni în instanța de judecată contra organului de control va parcurge următoarele etape:
- Pasul 1: adresați o cerere prealabilă organului de control;
- Pasul 2: înaintați o cerere de chemare în judecată, dacă organul de control nu satisface solicitările Dvs. din cererea prealabilă.
Important: Consultați Legea contenciosului administrativ pentru a identifica alte cerințe pe care trebuie să le îndepliniți pentru inițierea acțiunii în instanța de judecată, precum și instanțele de judecată competente.
Cererea prealabilă către organul de control
Cererea prealabilă este documentul prin care veți solicita organului de control să revoce documentul (decizie de prelungire a termenului de control, actul de control, prescripția, decizia de sancționare) emis în privința întreprinderii Dvs. Expediați cererea prealabilă în termen de cel mult 30 zile de la data comunicării documentului contestat.
Important: Adresarea unei cereri prealabile către organul de control este o etapă obligatorie pînă la inițierea unei acțiuni în instanța de judecată. Lipsa cererii prealabile sau nerespectarea termenului de 30 de zile duce la refuzul instanței de judecată de a primi cererii de chemare în judecată.
Folosiți acest model pentru întocmirea unei cereri prealabile.
Cererea de chemare în judecată
Inițierea unei contestații contra organului de control se face prin expedierea unei cereri de chemare în instanța de judecată de contencios administrativ. Expediați cererea de chemare în termen de cel mult 30 zile:
- de la data primirii răspunsului la cererea prealabilă a Dvs. (dacă organul de control v-a răspuns);
- de la data primirii de către organul de control a cererii prealabile a Dvs. (dacă organul de control nu v-a răspuns).
Folosiți acest model pentru întocmirea unei cereri de chemare în judecată.
Important: Reclamantul este scutit de plata taxei de stat la depunerea acțiunii în contencios administrativ.
Ce vom solicita în cererea preliminară și cererea de chemare în judecată?
În dependență de circumstanțe, în cererea preliminară și cererea de chemare în judecată veți cere:
- nulitatea rezultatelor controlului și/sau anularea documentelor emise de organul de control;
- repararea daunelor cauzate de organul de control.
- L Nulitatea rezultatelor controlului și/sau anularea actelor
Pentru ca instanța de judecată să accepte solicitările întreprinderii Dvs., trebuie să prezentați probe și argumente care dovedesc că:
- rezultatele controlului sînt eronate;
- organul de control sau controlorii au încălcat cerințele de efectuarea a controlului.
Important: Folosiți aceste liste ce verificare pentru a stabili ce încălcări și abuzuri a comis organul de control sau controlorii în privința Întreprinderii Dvs.:
- M Daunele cauzate întreprinderii Dvs. și repararea lor
Puteți invoca cauzarea daunelor întreprinderii Dvs. dacă:
- în mod abuziv controlorii au stopat sau a afectat activitatea normală a întreprinderii Dvs.;
- controlorii au încălcat regulile de inspectare sau măsurare a bunurilor, de prelevare a mostrelor, ridicare a bunurilor și documentelor;
- controlorii sau organul de control au dezvăluit informație care constituie secret comercial al întreprinderii;
- organul de control sau instanța de judecată a declarat nule rezultatele controlului și/sau sancțiunile aplicate;
- organul de control sau instanța de judecată a anulat careva din actele emise (act de control, prescripție, decizie de sancționare).
Veți putea invoca atît cauzarea daunelor materiale, cît și a daunelor morale. Ultimele pot fi solicitate spre reparare atît de întreprinzătorii – persoane fizice, cît și de persoanele juridice. Daunele de imagine sunt reparabile în cadrul reparării daunelor morale, chiar dacă legea specială le indică în mod expres.
Repararea daunelor cauzate întreprinderii Dvs.
Organul de control este obligat să repare daunele cauzate întreprinderii Dvs. Faptul cauzării de daune, dauna propriu-zisă și legătura cauzală dintre acestea trebuie probate de Dvs. prin dovezi pertinente și admisibile.
La etapa inițială, cereți organului de control rezolvarea conflictului pe cale amiabilă. Dacă organul de control refuză, sînteți în drept să acționați organul de control în instanță.
Repararea daunelor nemijlocit de către controlor
Legea vă permită să introduceți în procesul de judecată având drept obiect repararea daunelor și controlorul care este colaborator al organului de control, dacă dispuneți de probe că acesta v-a cauzat prejudiciu prin afectarea funcționării normale a întreprinderii Dvs. sau prin suspendarea totală sau parțială a activității ei.
Chiar dacă legea specială admite acționarea în judecată doar a controlorului sus-numit, este binevenit totuși să-l acționați în judecată de rînd cu organul de control, sporind astfel șansele de câștig de cauză, dar și de reparare efectivă a prejudiciului.
Cauzarea daunelor de către organul de control: exemple
Studiu de caz 1. Controlorul nu a respectat termenul de 3 zile pentru venirea administratorului și a cerut colaboratorului întreprinderii (vînzător al magazinului) să închidă magazinul pentru a iniția un control inopinat. În consecință, întreprinderea nu a avut vînzări în zilele în care magazinul a fost închis, deși pe parcursul anului, vînzările medii zilnice au fost de circa 30 mii lei. Concluzie: controlorul a cauzat întreprinderii daune zilnice de circa 30 mii lei.
Studiu de caz 2. Organul de control a dispus ridicarea tuturor purtătorilor electronici de informație din computerele întreprinderii, iar întreprinderea nu a avut posibilitatea să livreze servicii conform angajamentelor contractuale. În consecință, clienții întreprinderii au refuzat achitarea plăților în mărime de 1 mln. lei și au cerut, conform contractului, plata penalităților în mărime de 500 mii lei. În lipsa plăților de la clienți, întreprinderea nu a achitat în termen plăți către prestatorii săi de servicii, care au invocat plata penalităților. În total, întreprinderea a avut pierderi de cca. 2,1 mln. lei. Concluzie: acțiunile controlorului care au dus la suspendarea activității au cauzat întreprinderii daunele de cca. 2,1 mln. lei.
Studiu de caz 3. Organul de control a depistat încălcări în activitatea întreprinderii și a prescris întreprinderii înlăturarea acestora în 10 zile. Întreprinderea a inițiat toate măsurile necesare care garantează înlăturarea neajunsurilor în termen. Totuși, organul de control a luat decizia de a suspenda activitatea întreprinderii. În consecință, întreprinderea suportă pierderi zilnice. Concluzie: prin aplicarea unui decizii abuzive de suspendare a activității, organul de control cauzează întreprinderii daune zilnice.
Studiu de caz 4. La încheierea controlului, organul de control a emis mai multe comunicate de presă, în care a informat că întreprinderea controlată nu respectă diverse cerințe a legislației și că activitatea acesteia urmează a fi suspendată. În consecință, întreprinderea și-a pierdut clienții și veniturile, și a suportat pierderi de imagine. Ulterior, rezultatele controlului au fost declarate nule. Concluzie: acțiunile organului de control a cauzat întreprinderii daune de imagine și venituri ratate.